Att sätta ihop en årslista över bästa album och konserter är en uppgift som kräver sin man/kvinna. Rocksveriges team har plitat ned sina listor för 2014. Enjoy!
Jag vill tacka ALLA fantastiska medarbetare i redaktionen och alla er fantastiska läsare för att ni gjorde Rocksverige till den snabbast växande rocksajten 2014. Nästa år lovar vi ge om möjligt ännu mer kärlek och metal i exklusiv förpackning.
Bästa album
Therés Stephansdotter Björk, Chefredaktör
Ingen stenhårt i år för min del. Sväng och atmosfär fick rama in 2014.
1. Anathema – “Distant Satellites”. Perfektion, typ.
2. Crobot – “Something Supernatural”. Blev bekant med Crobot när de öppnade för Truckfighters (som också släppte en grym skiva i år) i LA i mars. Köpte skivan som då fanns och hoppade högt av glädje när de senare blev signade på Nuclear Blast. Fantastisk energi live och skönt ös på skiva.
3. Opeth – Pale Communion. Bättre och bättre ju mer man lyssnar. Hållbart is the shit.
4. Sixx: A.M – “Modern Vintage”. Visste inte ens vilka dessa herrar var innan intervjun I höstas. Efter att ha hört skivan en gång och sedan kört en track by track under intervjun och blivit så rörd av låtarnas förklaring lyssnade jag igen, sen igen och igen. Favoritlåten finns dock på skivan ”This Is Gonna Hurt” och heter ”Skin”.
5. Slash featuring Myles Kennedy & the Conspirators – “World on Fire”. Ös.
Niclas Müller-Hansen, redaktör
1. Mastodon – “Once more ´round the sun”. Atlanta´s finest gjorde det igen. Hade inte räknat med något annat. Går från klarhet till klarhet.
2. Opeth – “Pale communion” Borta är growlen, precis som på föregångaren, men vad gör väl det när det är så här välspelat? Bör finnas i alla skivsamlingar värd namnet.
3. Machine Head – “Bloodstone and diamonds” Tungt som bly. Robb och hans mannar levererar åter igen. Inte deras bästa, men bra nog.
4. Rival Sons – “Great western valkyrie” Scream for me Long Beach! Här har slynglarna hittat rätt och även om det doftar Zeppelin här och där, är det få som lirar med sådan intensitet och energi.
5. Kix – “Rock your face off” Ytterst trevligt att mitt gamla favoritband från Baltimore skakat fram ett nytt album efter 20 albumlösa år. Har tiden stått still? Möjligtvis, men det skiter jag i!
Michaela Barkensjö, fotograf
1. Behemoth – “The Satanist”. Gåshud på repeat. Pampigt och storslaget. O Father O Satan O Sun!
2. Vanhelgd – “Relics of Sulphur Salvation”. En sådan där skiva som fångar redan vid första lyssningen. Tilltvistad old school Death med snygga inslag av Black.
3. Anaal Nathrakh – “Desideratum”. Grind/Black/Industrial – en mix som på papper inte tilltalar mig nämnvärt, men jag fastnade direkt när jag väl hörde skivan. Intensivt och kaotiskt, inte en tråkig sekund.
4. Vampire – “Vampire”. Atmosfärisk och ösig old school Death när den är som bäst.
5. Skogen – “I döden”. Vemodigt, tungt och vackert. Får lite “Gehenna – First Spell” vibbar.
Josefin Wahlstedt, fotograf/skribent
1. Machine Head “Bloodstone and diamonds”. Jag visste inte riktigt vad jag skulle förvänta mig av denna platta, då Machine Head redan hade manglat ut sju album med blandad kvalité. Jag blev dock inte besviken. Det är tungt, hårt och brutalt som vanligt, denna gång blandat med lite stråkar, körsång och mässande. Välarbetat och genialiskt.
2. Bloodbath – ”Grand Morbid Funeral”. Inte trodde jag att jag skulle få höra Nick Holmes growla igen (speciellt inte tillsammans med svenska metaleliten), men jodå. Det är slafsigt, smutsigt och dödsbra!
3. Yob -”Clearing the Path to Ascend”. 1h och 2min långt album uppdelat på 4 st långa, mörka, djupa och nedstämda låtar. Doom när den är som bäst. Helt klart ett mästerverk.
4. Pallbearer – ”Foundations of Burden”. Tillsammans med föregående album skapar dessa två en perfekt melankolisk afton för den som önskar. Skivan innehåller något (ytterst lite) svängigare riff än Yob, men annars är det lika dystert och hjärtskärande.
5. Blues pills – ”Blues Pills”. Jag lyssnade in mig på detta fantastiska
band inför årets Sweden rock och jag föll pladask (mina grannar
får ursäkta mina försök att sjunga singelversionen av Devil Man i
samma anda som Elin Larsson). Med en filt på gräsmattan, valfri
ljummen dryck och Blues Pills på högsta volym kan man nog med lite
fantasi föreställa sig hur det kunde vara på Woodstock när det
begav sig.
Will Miller, skribent
1.Behemoth “The Satanist” A masterpiece
2. Opeth “Pale communion A Masterpiece
3. Machine Head “Bloodstone and Diamonds” Yet another killer album from MH
4. Truckfighters “Universe” Home grown RAWK
5. Black Label Society “Catacombs Of The Black Vatican” Meet and potatoes. Great and reliable
6. Anathema “Distant Satellites” Moody and brilliant
7. Slash “World on Fire” The man is playing better than ever.
8. Royal Blood “Royal Blood” Hopefuls for bringing some rock back to the Mainstream
9. Led Zeppelin “ALL THE REISSUES” The greatest ever made greater.
10. Down “Down IV-Part II” Heavy and heavenly (to my ear anyway)
Konserter
Therés:
Att välja endast fem är omöjligt. Att välja tio är också svårt. Redaktionen fick lista 5-10 stycken och resten av oss verkar mycket bättre på urval än undertecknad.
Crobot + Truckfighters, The Satellite, Los Angeles. Jävlar vilket ös!
Opeth + Alcest, alla tio spelningar i Europa (och båda två med In Flames + Red Fang i USA). Bandet som levererar oavsett dagsform. Bästa Europagiget är svårt att avgöra men känslan i NY både från Opeths och In Flames sida var flera snäpp vassare än I LA och då var det giget inte på något vis dåligt.
Airbourne, Sonisphere Festival samt Getaway Rock Festival. Bandet som älskar vad det gör och visar det. Levererar enorm bra spelningar.
Black Stone Cherry, Sticky Fingers. Av de tre gånger jag såg bandet i år gjorde de sig bäst på denna klubbspelning i Göteborg. Grymt liveband.
Anathema, Sticky Fingers. Bättre på en klubb än festivalen i Barcelona. Men kan ha varit för mycket bra där för att ta in. Opeth, Anathema, tesseract, Alcest, Pain of Salvation mfl på samma ställe.
Skillet, Sweden Rock Festival. Skön överraskning att detta band skulle vara så oerhört grymma live.
Machine Head, Sticky Fingers. Det var helt enkelt ett jävla ös. Vad mer behöver man säga?
Metallica, STHLM Fields. Första gången för mig. Vädret var sämst men stämningen var bäst.
Halestorm, Debaser Medis. Detta band alltså… vilken energi, vilken show. Glada och härliga människor som älskar sitt jobb. Vackert.
Kvelertak, Pustervik. Bandet som kan engagera en klubbpublik en sen kväll likväl som en festivalpublik på dagen. Ös, ös å mer ös. Eg sa Kvelertak!
Niclas
Nine Inch Nails på Hovet
Rival Sons på Münchebryggeriet
Machine Head på Klubben
Metallica på Gärdet
Pearl Jam på Friends Arena
Michaela
King Diamond på Gröna Lund
Behemoth på Tyrol
Hatebreed på Tyrol
The Resistance på Kulturbolaget
Watain på Arenan
Josefin
Soulfly på Sticky Fingers
Black Sabbath på Sweden Rock
Saint Vitus på Sticky Fingers
Morbid Angel på Sticky Fingers
Meshuggah på Pustervik
Will Miller
Metallica– Sthlm fields Great day, great setlist, great performance.
Behemoth– Tyrol Sthlm Day before in Gbg was great but the Sthlm show was AMAZING
Machine Head– Sticky fingers Resent show is Sthlm was killer, only only time I have seen then better was earlier in the year at Sticky Fingers. As the band described, this was one of those magical shows.
Slash– Whiskey A-Go-Go 3 shows in a row from Slash and Co (Troubadour, Roxy, Whiskey), the final show at the Whiskey was Legendary.
Opeth– Sthlm Best time I’m ever seen them.
Honorable mention– Airbourne, FFDP, Blues Pills, therapy?, mastodon,