GALLERI & RECENSION: Behemoth, Abbath, Entombed AD & Inquisition, Göteborg & Stockholm

Ingen kan väl ha missat de polska djävulsdyrkarna Behemoth vid det här laget. Just nu är de ute och flänger på vägarna tillsammans med Abbath, Entombed A.D och Inquisition, under turnénamnet ”Europa Blasphemia”. När turnéplanen släpptes i somras blev vissa av oss på Rocksverige-redaktionen något lyriska och man kunde förmoda att det inte kunde bli annat än succé. Väntan och hösten var lång. Fruktansvärt lång. Men i helgen var det då dags för Göteborg och Stockholm att få sig en rejäl dos satanistiskt mörker. Och om det blev succé? Båda gigen var totalt slutsålda och Rocksverige fanns givetvis på plats på båda.

Göteborg var första svenska anhalten. Kalaset började redan kl. 17.30 (lite väl tidigt kan man tycka, men lokalen skulle användas till sådan där ”untz-untz-nattklubb” senare på kvällen). Man kunde under festens gång misstänka att en och en annan besökare förmodligen aldrig hann få i sig någon middag innan festen började, men stämningen var fin och humöret på topp hos de flesta hela kvällen.

Inquistion var först ut, följt av Entombed A.D med L-G Petrov i spetsen, som gjorde en mycket efterlängtad Göteborgsspelning, dock kanske i det kortaste laget. Under spelningen bjöds det dock på lite extra mysstämning i form av en högst oväntad variant av pyroteknik. Lågor flammade plötsligt upp framför trummorna på scenen, elektronik av något slag hade tagit eld. L-G försökte släcka elden med ett klädesplagg men tyvärr utan vidare bra resultat. Instrumenten tystnade och säkerhetspersonal attackerade scenen med brandsläckare, och efter lite om och men lyckades de släcka elden. Scenen blev rökfylld och stanken spred sig i lokalen, men spelningen kunde lyckligtvis fortsätta utan utrymning.

Lika dramatiskt blev det inte under söndagskvällen i Stockholm. Om Göteborgsspelningen kan liknas vid en fest skulle man kunna säga att söndagens event i Stockholm stod för bakfyllan i soffan. I alla fall till en början. Strax innan Inquisition intog scenen var Arenan oroväckande halvtomt. Glädjande nog för bandets del fylldes det dock på rätt snabbt och gungande huvuden lyssnade fokuserat på Inquisitions smattrande black metal. Det är inte många tvåmannaband som kan fylla upp en scen som Inquisition kan, både trummisen och sångaren utstrålar en självsäkerhet där musiken får tala. På en scen dränkt i rött ljus rev de av sitt set, minimalistiskt på ett sätt som passar Inquisitions musik som handen i handsken.

Entombed A.D. hoppade sceneldandet i Stockholm och stod själva för det heta (hoho) genom ett vilt röjande på scen. Publiken röjde med i ett försiktigare tempo, genom huvudgungande och taktstampande, men vaknade till liv ordentligt under ”I For An Eye”, så till den grad att LG fick igång en mosh pit. Och när “Left Hand Path” kördes, fanns det nog ingen som kunde stå riktigt stilla. Är det några som kan få igång en söndagstrött publik, är det Entombed A.D.

Abbath så. Mest känd som en av de grundande medlemmarna av ikoniska black metal-bandet Immortal. 2015 körde Abbath igång sitt soloprojekt och nu under 2016 släpptes debuten. I bandet hittar vi bland annat King (ex-Gorgoroth) på bas. Abbath är karismatisk och showande. Tramsig tycker vissa, självdistans säger andra. Publiken verkade till en början vara lite för trött i hans tycke. ”Trötta idag? Va i helvete!”. På scen däremot var det fullt ös. Det headbangades och poserades friskt. Den som hade hoppats på att få höra lite Immortal fick sitt önskemål uppfyllt. Underhållande, men det infernaliska användandet av strob kunde skippats.

När Behemoth steg på scen var det ingen tvekan om vilka som var turnéns huvudakt, varken i Göteborg eller i Stockholm. Som två enorma demoner stod Orion och Seth på varsitt podium, på varsin sida av scenen. Inferno laddade bakom trummorna. Alla redo för ritual. Nergal steg in med eld, till ett öronbedövande jubel. Mässan var igång. ”Blow Your Trumpets Gabriel” inledde spelningen följt av hela ”The Satanist”. Behemoth är en väloljad maskin där varenda medlem är en viktig kugge, och frontmannen Nergal är som gjord för att dyrkas med sin övertygande närvaro. Behemoth är inte bara ett rent nöje musikaliskt utan också visuell perfektion. Det är estetiskt och snyggt in i minsta detalj. Från klädsel till scenutsmyckning (Toxic Vision som gör Behemoths scenklädsel gjorde gästspel på scen). Vi fick också vara med på nattvard där Nergal delade ut oblat till hungrande händer. Eld och rök var det också gott om och under ”Oh Father Oh Satan Oh Sun” bjöds publiken på ett silvrigt konfettiregn. Superlativen avlöser varandra i rask takt i tankarna. Gåshud helt enkelt.

Foto, Trädgår’n: Josefin Wahlstedt, Josefin Wahlstedt Photography

Foto, Arenan: Michaela Barkensjö, Sinners Art

Đọc Truyện Ngôn Tình Online
Đọc truyện ngôn tình online cập nhật liên tục
Đọc Truyện Kiếm Hiệp Online
Đọc truyện kiếm hiệp gây cấn online cập nhật liên tục
Đọc Truyện Kiếm Hiệp Online
Đọc truyện tiên hiệp gây cấn online cập nhật liên tục
Đọc Truyện Tiểu Thuyết Online
Đọc truyện tiểu thuyết gây cấn online cập nhật liên tục
Hướng Dẫn Nấu Ăn các món ăn đặc sản
Khám phá du lịch Việt Nam du lịch giá rẻ
Trang điểm làm đẹp tự nhiên hàn quốc
Trang điểm làm đẹp tự nhiên nhật bản
Review điện thoại sản phẩm công nghệ mới mỗi ngày
Phân tích lưu lượng mạng – BRO NSM – P1 Bro là một dự án mã nguồn mở, cung cấp cho người dùng một giải pháp giám sát hệ thống, phân tích lưu lượng, thay đổi dữ liệu gói tin
Phân tích lưu lượng mạng – BRO NSM – P2 Bro NSM hỗ trợ triển khai trên nhiều nền tảng hệ điều hành, kiến trúc CPU khác nhau; với phiên bản miễn phí
Phân tích lưu lượng mạng – BRO NSM – P2 Bro NSM trong việc phân tích dữ liệu gói tin PCAP được thu thập từ dữ liệu tcpdump
bảo mật mạng Các bài nghiên cứu, xây dựng giải pháp mạng, phương pháp tấn công mạng; hệ thống IDS, network security monitoring; tường lửa,…
giới thiệu Intel Edison Các bài viết giới thiệu Intel Edison trong phát triển IoT và bảo mật.
Intel Edison – Wifi và ứng dụng trong mô hình mạng – P5 Intel Edison được tích hợp sẵn tính năng thu, phát Wifi giúp cho người dùng linh động trong việc phát triển các mô hình IoT cho từng trường hợp cụ thể. Trong bài viết này, tôi sẽ thực hiện hướng dẫn các kỹ thuật điều chỉnh và tùy biến mạng Wifi để ứng dụng vào môi trường mạng TCP/IP.
Giới thiệu Intel Edison Intel Edison là một kiến trúc máy tính có kích thước khá nhỏ tương đương một con tem; nó sẽ thay đổi cách nhìn của bạn về hệ thống tích hợp trong tương lai với sự phát triển ngày càng rộng rãi xu hướng IoT.
Intel Edison – Bluetooth – P2 Intel Edison được tích hợp sẵn Bluetooth Smart/Low Energy (BLE) cho phép bạn có thể kết nối đến Edison từ điện thoại thông minh và phù hợp cho bất kỳ dự án IoT nào mà bạn sẽ thực hiện trong tương lai thông qua Bluetooth.
Intel Edison – Tùy biến Bluetooth – P3 Mã nguồn BlueZ được cài đặt trên nền Yocto Linux cho phép người dùng Intel Edison tùy biến mạnh mẽ các thông số bluetooth một cách dễ dàng thông qua các tập tin cấu hình.
Tấn công máy tính Windows sử dụng Responder Việc tận dụng các tính năng phần cứng từ Edison (Wireless, Wired hardware) và tính tương thích mạnh mẽ của Yocto linux đã giúp choviệc phát triển các dạng tấn công trên môi trường đòi hỏi tính linh động trở nên dễ dàng.
Truyện tiểu thuyết tiểu thuyết cập nhật mới
Thủ thuật chương trình
Hướng dẫn làm trang sức tự làm trang sức đẹp và dễ dàng
Giới thiệu SDR – Ứng dụng MATLAB và RTL-SDR trong nghiên cứu sóng vô tuyến SDR cung cấp những khả năng phát triển linh động hơn nhiều so với phương pháp truyền thống sử dụng Crystal Radio Set rtl-sdr

Giới thiệu SDR – Theo dõi thông tin chuyến bay sử dụng MATLAB và RTL-SDR thu nhận tín hiệu ADS-B Automatic Dependent Surveillance Broadcast (ADS-B) là một công nghệ được sử dụng trong việc giám sát vị trí của máy bay khi đang hoạt động trên không. ADS-B cho phép máy bay gởi dữ liệu định kỳ theo khoảng thời gian cố định nhằm thông báo các thông tin như vị trí, độ cao, tốc độ, mã chuyến bay, số hiệu máy bay và các thông tin khác.