RECENSION OCH GALLERI: Kvelertak och Dead Lord på KB, Malmö 20161023 och Pustervik, Göteborg 20161024

Rockers i Malmö verkar hedra vilodagen framför att gå på rockkonsert…

Det var i alla fall inte många som hade dykt upp på KB igår när första bandet, The Dogs, drog igång kl 19:30. The Dogs är ett gäng norrmän med en galen sångare som är så lång att han nästan slog huvudet i taket på KB. Den ganska glesa publiken stod långt från scenen vilket gjorde fotograferna extra utsatta för sångarens långa armar. Han snodde kameror och försökte också trycka undertecknads huvud i sitt skrev, vilket han skall vara jäkligt glad för att han inte lyckades med! Men kul norsk punk var det trots allt!

Efter hand trillade det in mer folk på KB och när Dead Lord körde igång kl 20:15 kändes det inte så tomt längre, även om det nog inte var med än ett drygt hundratal på plats. Dead Lord är ett perfekt band att slänga in för att få igång publiken! De spelar en skön Thin-Lizzy-osande hårdrock med en spelglädje som smittar av sig och får hela publiken på bra humör! Att ha en stor såpbubblemaskin på scen kanske inte känns så rocknroll, men det är det i alla fall när Dead Lord har det!

Dead_Lord_KB_20161023_Björn_Olsson%20(6)

När så väl Kvelertak kliver upp på scenen har Malmös rockers till slut vaknat och lyckats hitta till KB och det är i alla fall halvfullt, men det känns som det är fler då alla vill stå nära scenen. Sist jag såg Kvelertak, på Sweden Rock för två år sedan, hade Erlend Hjelvik en uppstoppad uggla på huvudet i inledningen av konserten. Nu har han bytt upp sig till en mer högteknologisk ugglemask med lampor i! Jag gillade den uppstoppade ugglan bättre!

Kvelertak_KB_20161023_Björn_Olsson (10)

Men konserten i övrigt då! Tja, vad skall man säga! Fy fan vad bra Kvelertak är! Erlend är överallt hela tiden och tar upp större delen av scenen så de fyra andra framför trummorna får stå lite ihopträngda ute på kanterna, men de köttar på bra ändå! Publiken gillar vad de ser/hör och röjer lite lagom söndagsmycket! Hade det varit fredag eller lördag hade kanske temperaturen (och mängden öl) i publiken varit något högre! Om det var bra, dåligt eller ok ljud var inget jag noterade, det var för bra för att man ens skulle tänka på en sådan sak. Ett mycket bra avslut på helgen!

Text och foto: Björn Olsson

Kvelertak, Pustervik 24/10

Kvelertak. Skulle jag beskriva dessa norska dynamitknippen med ett ord skulle det nog få bli just Kvelertak (stryptag), eller kanske Kvelerattack. För det är så det känns när de kliver på scenen och gör sig redo att mangla ditt ansikte till grus. Luften på stället sugs ihop och samlas till en liten boll som bandet låter vila på scenen i så många sekunder det krävs för att du helt maniskt ska stå och stirra på en bomb som när som helst kommer explodera. Och sen smäller det som bara fan!

Kvelertak är på korståg med ny platta, lite av ett nyare sound och även en ny mask som får bekläda Erlend Hjelvik’s (sång) ansikte under den första låten. Vi som blivit överkörda av Kvelertak tidigare kommer aldrig glömma den morbida ugglan med brinnande ögon som tidigare bars likt en fornnordisk offerritual. Den nyare och inte lika provocerande masken är kanske inte lika iögonfallande men nog så passande till bandets image. Den gick faktiskt att springa runt med också vilket gjorde startskottet av giget lite intensivare än tidigare (om det ens var möjligt). De nya låtarna känns dock inte lika självklara som första skivornas livedängor men trots det märkte jag ändå att folk som nyss upptäckt detta fantastiska band inte alls saknade låtar i repertoaren vilket tyder på att även om jag kanske inte blev slagen till marken den här gången så gick majoriteten hem med nyfunnet adrenalin som sällan skådas. Kvelertak kan nog gå upp och spela vilken låt de vill. Energin är så jävla bra. Det enda kassa med spelningen var att den tog slut.

Text: Coffe Bloodsprängd

Đọc Truyện Ngôn Tình Online
Đọc truyện ngôn tình online cập nhật liên tục
Đọc Truyện Kiếm Hiệp Online
Đọc truyện kiếm hiệp gây cấn online cập nhật liên tục
Đọc Truyện Kiếm Hiệp Online
Đọc truyện tiên hiệp gây cấn online cập nhật liên tục
Đọc Truyện Tiểu Thuyết Online
Đọc truyện tiểu thuyết gây cấn online cập nhật liên tục
Hướng Dẫn Nấu Ăn các món ăn đặc sản
Khám phá du lịch Việt Nam du lịch giá rẻ
Trang điểm làm đẹp tự nhiên hàn quốc
Trang điểm làm đẹp tự nhiên nhật bản
Review điện thoại sản phẩm công nghệ mới mỗi ngày
Phân tích lưu lượng mạng – BRO NSM – P1 Bro là một dự án mã nguồn mở, cung cấp cho người dùng một giải pháp giám sát hệ thống, phân tích lưu lượng, thay đổi dữ liệu gói tin
Phân tích lưu lượng mạng – BRO NSM – P2 Bro NSM hỗ trợ triển khai trên nhiều nền tảng hệ điều hành, kiến trúc CPU khác nhau; với phiên bản miễn phí
Phân tích lưu lượng mạng – BRO NSM – P2 Bro NSM trong việc phân tích dữ liệu gói tin PCAP được thu thập từ dữ liệu tcpdump
bảo mật mạng Các bài nghiên cứu, xây dựng giải pháp mạng, phương pháp tấn công mạng; hệ thống IDS, network security monitoring; tường lửa,…
giới thiệu Intel Edison Các bài viết giới thiệu Intel Edison trong phát triển IoT và bảo mật.
Intel Edison – Wifi và ứng dụng trong mô hình mạng – P5 Intel Edison được tích hợp sẵn tính năng thu, phát Wifi giúp cho người dùng linh động trong việc phát triển các mô hình IoT cho từng trường hợp cụ thể. Trong bài viết này, tôi sẽ thực hiện hướng dẫn các kỹ thuật điều chỉnh và tùy biến mạng Wifi để ứng dụng vào môi trường mạng TCP/IP.
Giới thiệu Intel Edison Intel Edison là một kiến trúc máy tính có kích thước khá nhỏ tương đương một con tem; nó sẽ thay đổi cách nhìn của bạn về hệ thống tích hợp trong tương lai với sự phát triển ngày càng rộng rãi xu hướng IoT.
Intel Edison – Bluetooth – P2 Intel Edison được tích hợp sẵn Bluetooth Smart/Low Energy (BLE) cho phép bạn có thể kết nối đến Edison từ điện thoại thông minh và phù hợp cho bất kỳ dự án IoT nào mà bạn sẽ thực hiện trong tương lai thông qua Bluetooth.
Intel Edison – Tùy biến Bluetooth – P3 Mã nguồn BlueZ được cài đặt trên nền Yocto Linux cho phép người dùng Intel Edison tùy biến mạnh mẽ các thông số bluetooth một cách dễ dàng thông qua các tập tin cấu hình.
Tấn công máy tính Windows sử dụng Responder Việc tận dụng các tính năng phần cứng từ Edison (Wireless, Wired hardware) và tính tương thích mạnh mẽ của Yocto linux đã giúp choviệc phát triển các dạng tấn công trên môi trường đòi hỏi tính linh động trở nên dễ dàng.
Truyện tiểu thuyết tiểu thuyết cập nhật mới
Thủ thuật chương trình
Hướng dẫn làm trang sức tự làm trang sức đẹp và dễ dàng
Giới thiệu SDR – Ứng dụng MATLAB và RTL-SDR trong nghiên cứu sóng vô tuyến SDR cung cấp những khả năng phát triển linh động hơn nhiều so với phương pháp truyền thống sử dụng Crystal Radio Set rtl-sdr

Giới thiệu SDR – Theo dõi thông tin chuyến bay sử dụng MATLAB và RTL-SDR thu nhận tín hiệu ADS-B Automatic Dependent Surveillance Broadcast (ADS-B) là một công nghệ được sử dụng trong việc giám sát vị trí của máy bay khi đang hoạt động trên không. ADS-B cho phép máy bay gởi dữ liệu định kỳ theo khoảng thời gian cố định nhằm thông báo các thông tin như vị trí, độ cao, tốc độ, mã chuyến bay, số hiệu máy bay và các thông tin khác.